BMW i3 – viens no nenovērtētākajiem automobiļiem

Patiešām ir pārsteidzoši, cik ātri var paiet laiks. Pēc gandrīz desmit gadu ilgas piegādes visā pasaulē BMW i3 ražošana nesen beidzās. Kad 2014. gada sākumā auto pirmo reizi nonāca ASV krastos, cilvēki nebija īsti pārliecināti, ko par to domāt. Tā netradicionālā virsbūve, velosipēda riepas un svešzemju sajūtu radošais interjers mulsināja un kaitināja nesagatavotus patērētājus. Līdz pat šai dienai netiek apzināts tas, ka i3 radīja precedentu BMW elektrificētajai nākotnei. Tomēr BMW i3 joprojām ir viens no mūsu laika nenovērtētākajiem automobiļiem.

i3 pirmsākumi

BMW i3 13 830x553

Alternatīvo degvielu transportlīdzekļi ir bijuši pieejami uz ceļiem jau izsenis. Taču modernā elektromobiļu ēra sākās ap 1996. gadu, kad General Motors īsā laikā izlaida savu pilnībā elektrisko transportlīdzekli EV1. Tieši šis zinātniskais eksperiments aizsāka Kalifornijas Gaisa resursu padomes dekrētu, kas noteica, ka ražotājiem tagad ir jāpārdod bezizmešu transportlīdzeklis, lai turpinātu pārdošanu Kalifornijā. Un, tā kā Kalifornija ir piektā lielākā ekonomika pasaulē, oriģināliekārtu ražotāji nolēma, ka būtu labi ieklausīties.

Būtu pārspīlēti teikt, ka bija problēmas ar saistībām – EV1 varēja iegādāties tikai līzingā, un šis transportlīdzeklis bija pieejams tikai Kalifornijā, Arizonā un (īsu brīdi) Džordžijā. Programma tika pārtraukta 2002. gadā, un vairums EV1 ātri vien nonāca autoservisu iznīcināšanā. Konspirācijas teorijas un pretrunas apauga ar baumām, ka GM un naftas kompānijas bija sabotējušas savu elektromobiļa mēģinājumu, baidoties no rezerves daļu un servisa ieņēmumu zaudēšanas.

MINI E – Pionieris

mini e detroit 830x538

Un, lai gan EV1, iespējams, labākajā gadījumā ir tikai anekdote par automobili, tas ir svarīgs, jo tas ir stāsts, kas tik krasi kontrastē ar i3 izcelsmes stāstu tikai dažus gadus vēlāk. BMW “Project i” – atvasinājums no MINI E projekta dažus gadus iepriekš – ir miljardu eiro vērts elektromobilitātes projekts.

Lai noteiktu, kas potenciālajiem i3 klientiem ir vissvarīgākais, tika apkopoti gandrīz 20 miljonu jūdžu nobraukuma dati no MINI E (un vēlāk arī 1. sērijas Active E) modeļiem. Turklāt BMW ieguldīja 100 miljonus ASV dolāru savā rūpnīcā Moses Lake, Vašingtonas štatā, lai pielāgotu i3 vieglo oglekļa tērauda konstrukciju.

i3 izlaidums ir rezultāts tam, ka BMW ar visiem cilindriem darbojās nākotnes virzienā. Un tas ir redzams, tiklīdz ar šo auto braucat.

i3 vadīšana

Lielākā atšķirība starp i3 un gandrīz visiem tā konkurentiem ir tā, cik daudz jautrāk to ir vadīt. BMW koncentrēšanās uz ilgtspēju nav aizēnojusi zīmola galveno vadlīniju – piedāvāt pircējiem “izcilu braukšanas mašīnu” neatkarīgi no degvielas izvēles. Viņi bija apņēmušies panākt, lai ilgtspēja kļūtu vēlama, un tam bija nepieciešams automobilis, ar kuru braukt ir jautri.

Iespējams, vissvarīgākā automašīnas braukšanas prieka sastāvdaļa ir svars. Smags automobilis vienmēr būs smags. Protams, ir veidi, kā to noslēpt – var palielināt jaudu vai sadalīt svaru tā, lai fizika to uzskatītu par pievilcīgu. Taču smags automobilis vienmēr būs nedaudz smagnējs un mazāk veikls nekā vieglāks. Sākotnējais, tīri elektriskais i3 svēra mazāk nekā 3000 kg. Tas galvenokārt ir pateicoties tā modernajai šasijai, kas balstīta uz oglekļa šķiedras un alumīnija bāzes.

Tas ir diezgan iespaidīgi, ņemot vērā, ka i3 svars ir kaut kur starp Miata un tā paša laikmeta 2. sērijas mazaprīkotajiem automobiļiem. Un atceraties, kad es minēju fizikai draudzīgu svara izvietojumu? i3 var lepoties ar svara sadalījumu, kas vērsts uz aizmuguri un vērsts pret nepietiekamu vadāmību, un ir pirmais, kas ieviesa tagad plaši izplatīto elektrisko automobiļu “skeitborda” konstrukciju. Skeitbordā smagie akumulatori ir novietoti tieši tur, kur to vēlaties – apakšā. Aizmugurē novietotais svars palīdz cīnīties ar priekšpusē novietotajām riepām, kas parasti ir recepte nepietiekamai vadāmībai.

Taču, iespējams, vēl ievērojamāks ir fakts, ka, lai gan i3 ir elektrisks transportlīdzeklis, vadītāja darbība ir ļoti… mehāniska. Lai gan stūres mehānisms ir nejūtīgs, tas reaģē labprāt un precīzi, atgādinot, ka uz šī citplanētiskā lokšņu metāla joprojām ir apaļš. Bremzēšana ir progresīva un dabiska, neraugoties uz tendenci braukt ar vienu pedāli. Līdz (un arī pēc tam), braucot ar iX, šīs sajūtas es nebiju guvis nevienā citā elektriskajā transportlīdzeklī – un par to mums jāpateicas i3.

Samazināt, atkārtoti izmantot, pārstrādāt… visu automašīnu

Turpinot BMW apsēsto uzsvaru uz ilgtspēju, i3 lielā mērā izmanto pārstrādātus un atjaunojamus resursus. BMW var atrast pielietojumu 95% nolietotā i3, izmantojot akumulatorus sabiedriskajos darbos un CFRP un alumīniju, kas tiek pārstrādāti, izmantojot tradicionālos kanālus. Rūpnīcu, kurā tiek ražotas i3 oglekļa šķiedras, pilnībā darbina hidroelektrostacija, ko nodrošina Grand Coulee Dam.

Tā ir klišejiska frāze, taču i3 ir daudz vairāk nekā dzīvesveids. Salona apdare ir izgatavota no eikalipta, kas nesatur ķimikālijas un ir iegūts no FSC sertificētas mežsaimniecības. Kur vien iespējams, salona plastmasa ir aizstāta ar kenafu – vieglu un šķiedrainu augu materiālu. Ja iespējams, tiek izmantota vilna. No sākuma līdz galam i3 ir viens no ilgtspējīgākajiem automobiļiem, kādi jebkad ir ražoti – pastāstiet to tiem Tesla izdomātājiem Whole Foods veikalā un skatieties, kā katrs no viņiem atsevišķi uzsprāgs.

Nenovērtētais BMW i3

Gan entuziasti, gan kolekcionāri i3 ir ārkārtīgi zemu novērtējuši. Tomēr, ņemot vērā to, ka 250 000 no tiem nonāca klientu rokās, tam noteikti ir savi atbalstītāji. Lai gan jebkura elektromobiļa kolekcionējamība joprojām ir ļoti spekulatīva, i3 mani labi pārliecina, ka kolekcionējamībai ir nākotne. Bet vai i3 kādreiz saņems atzinību, ko tas ir pelnījis?

Daudzi cilvēki i3 velk paralēles starp i3 un ikonisko un, iespējams, tikpat nozīmīgo Isetta no 50. un 60. gadiem. Manuprāt, tas ir pārāk vienkāršoti. Isetta bija veiksmīgs mārketinga pētījums, kas bija nepieciešams BMW izdzīvošanai pēckara Vācijā. Savukārt i3 bija pirmspēdējais, apsteidzošs ieiets vēl nezināmā automobiļu teritorijā. Tas uzstāda augstu latiņu ikvienam citam ražotājam, kas nopietni domā par ilgtspēju.

Vēl svarīgāk – tas lielā mērā ir noteicis BMW ceļvedi nākamajām desmitgadēm, un i4 un iX ir vadošie modeļi elektrificētajā rītdienā.

Pagaidām i3 joprojām ir mūsu laika nenovērtētākais BMW. Taču tā jautrais stils, progresīvā ražošana un nenoliedzamais raksturs, sēžot pie stūres, nodrošina tā vēsturisko nozīmi.

Vai vēlaties patiešām glābt pasauli? Pērc i3.

BMWblog
Jānis Liepiņš

Kopš 2012. gada esmu pētījis, tulkojis, apstrādājis un rakstījis rakstus par BMW koncernu, kurā ietilpst BMW, Mini un Rolls-Royce automobiļi. Man patīk BMW un viss, kas ar tiem ir saistīts.

Rate author
BMWBLOG
Pievieno komentāru