Kurš BMW M5 ir piemērots jums?

Jau vairāk nekā trīsdesmit gadus BMW M5 ir viens no visatpazīstamākajiem automobiļu pasaules nosaukumiem. Tā mantojums aizsākās ar BMW M1 un turpinās līdz pat pašreizējai desmitgadei ar asfaltu dedzinošo un mazražoto M5 CS. Tā kā BMW M svin savu piekto desmitgadi, kopš tiek ražoti aizraujoši automobiļi, vai var būt piemērotāks laiks, lai sēstos senākā vai jaunākā M automobilī? Iepriekšējo reizi mēs apskatījām vēsturisko BMW M3. Bet šodien mēs aplūkosim, iespējams, vēl svarīgāku automobili – BMW M5. Un cerams, ka līdz nobeigumam jums būs labāks priekšstats par to, kurš no tiem varētu būt piemērots tieši jums.

E28 M5

E28 BMW M5 02 830x553

Iespējams, vēsturiski vissvarīgākais automobilis šajā sarakstā – pirmais M5 debitēja 1985. gadā, taču ASV tika ražots tikai 1988. gadā. Lai gan M5 emblēmas pirmsākumi patiesībā meklējami E12 M535i ar “M90” dzinēju, E28 M5 bija pirmais M apvidus automobilis, kas ieguva patiesi īpašu spēka agregātu. M88/2 E28 M5 dzinējs ir gandrīz identisks M88 rindu sešdzinējam, kas iepriekš darbināja BMW M1 sacīkšu automobili, tikai ir nomainītas dažas detaļas un jaunāka degvielas iesmidzināšana un dzinēja vadība.

E28 BMW M5 08 830x553

BMW USA foto

Tas izskaidro, kāpēc tas tikai par pāris jūdzēm stundā atpalika no tā laika Ferrari un Porsche, kad ātrums sasniedza maksimālo ātrumu, un no nulles līdz sešdesmit apsteidza abus. Diemžēl ASV tika izkrāpta karstā versija, apmierinoties ar “tikai” 255 zirgspēkiem no atvasinātā S38 dzinēja. Taču tas joprojām ir savam laikam ārkārtīgi jaudīgs spēkrats. Vēl īpašāks ir tas, ka to ar rokām montēja izredzēti tehniķi vienā no divām rūpnīcām (Minhenē vai Gārhingā). Un, ja atradāties Ziemeļamerikā, jums bija tikai viena opcija – apsildāmi sēdekļi. Visi bija melnā krāsā, un visiem bija iedegtas krāsas salons. Izņemot 101 automobili – 30 ASV -, kuriem bija melns salons. Pasaulē tikai 2241 E28 M5 automobilis nonāca klientu rokās.

Tagad, iespējams, acīmredzamu iemeslu dēļ E28 M5 kļūst grūti atrast, un Eiropas versijas varētu būt arī nepieejamas. Vēl pavisam nesen šos automobiļus varēja iegādāties autovadītāja cienīgā kvalitātē par aptuveni tādu pašu cenu kā jaunu Honda Civic. Taču entuziasti ir aizrāvušies, un tagad retos gadījumos, kad kāds auto parādās pārdošanā, pat ar lielu nobraukumu pārdotie eksemplāri tiek pārdoti par aptuveni 50 000 ASV dolāru. Līdzīgi kā E30 M3, arī viens no braukšanas ziņā visiepriecinošākajiem automobiļiem strauji kļūst rezervēts labi situētiem kolekcionāriem, kas meklē izcilāko M modeli.

E34 M5

No 1987. līdz 1991. gadam Amerikas Savienotajās Valstīs M5 nebija redzēts pilnīgi nekas. Arī šeit dziesma ir tāda pati, un Ziemeļamerikas modeļiem atkal tika atņemtas karstākās M5 versijas, paliekot pie uzlabotas S38 versijas, kas pārņemta no E28 M5 modeļa. Taču ar šo versiju mums klājas vēl sliktāk – mēs nesaņemam universāli, mēs nesaņemam sešpakāpju pārnesumkārbu, un mēs nesaņemam nevienu no unikālajām “Special Editions” versijām, ko BMW M veidoja ar unikālām krāsām un iepakojumiem. Kāda krāpšana. Bet hei – vismaz šajā gadījumā var izvēlēties no vairāk nekā vienas krāsu kombinācijas. Turklāt tas joprojām ir ar rokām būvēts M automobilis uz tās pašas līnijas, uz kuras tika montēts iepriekšējais M5.

BMW Classic foto

Tātad E34 M5, kuru vēlaties, ir 3,8 litru Touring (universālis) ar sešu pārnesumu Getrag. Un kāpēc gan ne – tas ir rets, 340 zirgspēku jaudīgs BMW universālis ar manuālo vadību. Taču es apgalvoju, ka jums vajadzētu iegādāties atturīgāko, Ziemeļamerikas versiju – 3,6 litru vēl aizvien labi griežas un ir 9/10 no Eiropas specifikācijas automobiļa. Un to var iegādāties burtiski par pusi lētāk. Tie ir pat vieglāk pieejami nekā E28 brāļi, neskatoties uz to, ka ASV tika saražotas tikai 1484 versijas. Un, daļēji pateicoties šim nelielajam ražošanas apjomam, man ir aizdomas, ka E34 M5 vērtībai nav kur augt. Tādējādi E34 M5 ir domāts gudram pircējam un vadītājam – tas sniedz jums nepārprotamu “M5” pieredzi, taču par pieņemamu cenu un bez bažām, ka automašīnas vērtība samazināsies.

E39 M5

Lai gan E28 M5 noteikti var uzskatīt par vissvarīgāko automobili šajā sarakstā, E39 ir pārliecinošs pretendents uz ikoniskākā automobiļa vietu. To darbina S62 V8, kas ir savienots ar sešu pakāpju manuālo Getrag pārnesumkārbu, un tam ir daudz standarta aprīkojuma, piemēram, apsildāmi sēdekļi, mēness jumts (ASV) un navigācija. Daudziem entuziastiem šis automobilis simbolizē labāko no antīkajiem BMW M modeļiem un modernās tehnikas līmeni “tieši tik, cik vajag”. Nekaitē arī tas, ka tam ir fantastiski komunikabils un labi nosvērts stūres mehānisms, 7000 apgriezienu minūtē sarkanā līnija un velnišķīgi labs izskats.

Ievērojot M5 tradīcijas, E39 M5 vērtība ir strauji sākusi pieaugt, jo tos atrast kļūst arvien grūtāk un grūtāk. Taču cenas ir mazliet normalizējušās, un tīras braukšanas cenas sākas no aptuveni 30 000 dolāru – un, ņemot vērā mūsdienās plaši izplatīto elektrifikāciju un turbokompresorus, E39 M5 ir pilnīgi unikāla braukšanas pieredze, kas, manuprāt, ir katra 30 000 dolāru centa vērta. Vēlamas krāsas – piemēram, Le Mans Blue vai Imola Red – un interjeri būs ievērojami dārgāki, taču tos parasti varēs atgūt tālākpārdošanas laikā. Kam paredzēts E39 M5? Visiem! Tas tuvojas klasiskā automobiļa statusam (vai jau ir?), un tas tiek vispārēji atzīts par vienu no vislabāk braucošajiem automobiļiem, ko var nopirkt par naudu.

E60 M5

Pēc tam, kad BMW bija tikko aizkustinājis pūrisma piekritējus, kuriem trūka rindu sešcilindru dzinēja no E39 M5, ar E60 modeli BMW gāja vēl tālāk un ieviesa piecu litru S85 V10 dzinēju. Nav pārsteidzoši, ka lielākā daļa E60 M5 burvības slēpjas tieši S85 dzinējā. Tā 500 zirgspēku jauda un 8250 apgriezieni ir absolūta neprāts, un, ja meklējat pietiekami rūpīgi, varat pat atrast tādu ar ZF sešpakāpju manuālo pārnesumkārbu – Ziemeļamerikas auto ekskluzīva un pikanta, lai to izmantotu.

Tas, kuru vēlaties, ir 2010. gada (atjaunināts iDrive 2.0, kas ievērojami uzlabo saskarni), iespējams, ar manuālo vadību, un es neesmu pārliecināts, kādas citas iespējas ir svarīgas. Tā kā tik lielu daļu automobiļa rakstura veido motors, tomēr es atkāpšos no rakstura un pat ieteiktu SMG III pārnesumkārbu kā patīkamu opciju. Tā būtiski atšķiras no citos modeļos sastopamās SMG II, un, lai gan tā ir tālu no pilnības, pilnībā nesabojā automobili. Vēl viena iespēja ir importēt E61 M5 Touring, jo tās ir uz robežas, lai kļūtu legālas Savienotajās Valstīs.

E60 M5 ir piemērots tiem, kam galvenais ir klausīšanās pieredze. Pašreizējā elektromobiļu un automobiļu ar turbokompresoriem vidē V10 skan gluži eksotiski. Lai gan auto var lepoties ar 500 zirgspēkiem, tas ir smags un gandrīz desmit gadus vēlāk joprojām nav tas, ko es sauktu par ātru. Taču tas ir pietiekami ātrs un patiešām spīd uz šosejas, kad izmantojat spidometra labo pusi. Iegādājieties vienu aptuveni 30 000 ASV dolāru, un jūs nevarēsiet kļūdīties – tikai esiet gatavi finansēt uzturēšanu, kas saistīta ar F1 atvasināto V10. Tas viss ir jautri un jautri, līdz kādam sabojājas stieņa gultņi.

F10 M5

F10 M5 atkal nolēma masveidā šausmināt puristus, samazinot dekadentā V10 izmēru līdz V8; taču problēma nebija tieši tajā. Problēma bija tā, ka šis bija īstens M automobilis ar turbokompresoru. Attiecīgais zaimojošais motors ir S63, V8 ar divām turbīnām, kas ģenerē 560 zirgspēkus un 500 sekundespēdas griezes momenta. Būtībā tas ir tas pats agregāts, kas E70 X5 un X6 M modeļos, taču ar uzlabotiem komponentiem (t. i., starpdzesētājiem un turbo) un modernizētu aparatūru. F10 ir pilnībā moderns; tam ir masīvas 15,7 collu priekšējās bremzes un 15,6 collu aizmugurējās bremzes, pilnībā adaptīvi braukšanas režīmi (Comfort, Sport, Sport ), 20 collu riteņu diski un papildu “Competition Package”, kas papildus dažiem eksterjera kosmētiskajiem uzlabojumiem palielina jaudu par 15 zirgspēkiem, uzlabo balstiekārtas regulējumu un pievieno ātrāku stūres ratu.

Tā kā Ziemeļamerikā tiek saražoti tikai 8 088 F10 M5 eksemplāri, bet visā pasaulē – mazāk nekā 20 000 eksemplāru, F10 solās kļūt par nākotnes klasiku. Visticamāk, ka jums vēlamais modelis ir viens no 118 Ziemeļamerikai ražotajiem automobiļiem ar manuālo vadību un Competition Package. Taču šis automobilis ir pietiekami ātrs, lai varētu argumentēt par labu DCT. Kolekcionārs noteikti izvēlēsies automašīnu ar manuālo vadību. Autovadītājam, visticamāk, pietiks ar DCT, turklāt labāk – tos ir vieglāk atrast un par tiem ir zemāka prēmija. F10 M5 vislabāk piemērots cilvēkam, kas vēlas ātru RWD izklaidi, un, iespējams, tas ir labākais variants arī tam, kas vēlas modificēt M5. Pateicoties S63 dzinējam ar turbokompresoru, F10 ir tikai dažas ātras pieskrūvējamas modifikācijas, lai sasniegtu vairāk nekā 600 zirgspēku jaudu. Pilnīgākais “Burnout Machine”.

F90 M5

F90 M5, visticamāk, nav jāiepazīstina. Tas ir 600 zirgspēku jaudīgs visu riteņu piedziņas monstrs, kas var pats braukt satiksmē (ar papildaprīkojumu Driving Assistant Plus). Tradicionālais automātiskais pārnesumkārba aizstāj F10 divsajūgu pārnesumkārbu, un zem motora pārsega pukst nedaudz uzlabota S63 V8 sirds. Lai gan tas ir apbrīnojams inženiertehniskais veikums, tas nevarētu būt atšķirīgāks automobilis nekā oriģinālais E28 M5, no kura tas ir atvasināts. Taču tā ir veiktspējas junkja fantāzija, kas atdzīvojas. Tam ir pat superekskluzīva “CS” versija – bet, ja jums vēl nav, jūs, iespējams, jau esat par vēlu.

F90 M5 ir absolūti labākais rādītājs, un tas dažiem cilvēkiem to padarīs ļoti pievilcīgu. Vecāku BMW faniem tas var šķist nedaudz smagāks, platāks, garāks un kopumā lielāks – jo tas tāds arī ir. Tas pārspēj 2000. gadu sākuma un iepriekšējo gadu automobiļus. Taču ir patiesi apbrīnojami, cik labi 600 zirgspēki un pilnpiedziņa var maskēt šos trūkumus. Šobrīd mēs esam pamatoti pārliecināti, ka šis būs pēdējais pilnībā ar gāzi darbināmais M5, un tas noteikti uzstādīs etalonu kā viens no ātrākajiem sērijveida sedaniem, kādi jebkad izgatavoti – tāpat kā tā priekšgājēji. Tas ir labs pirkums tiem, kas vēlas AWD kompetenci un labākās tehnoloģijas un interjeru, ko var iegādāties par naudu, vienlaikus saglabājot veiktspējas etalonu, ko “M5” emblēma ir nozīmējusi tik daudzus gadus.

Secinājums

Šādi mēs esam apskatījuši sešas paaudzes un vairāk nekā 30 gadu ilgu BMW M5 vēsturi. Cerams, ka jūs kaut ko uzzinājāt, bet vēl svarīgāk ir tas, ka, cerams, esat izlēmuši, kuru M5 iegādāties! Par laimi, kad runa ir par šādiem transportlīdzekļiem, nepareizu atbilžu patiešām nav. Priecīgas braukšanas!

BMWblog
Jānis Liepiņš

Kopš 2012. gada esmu pētījis, tulkojis, apstrādājis un rakstījis rakstus par BMW koncernu, kurā ietilpst BMW, Mini un Rolls-Royce automobiļi. Man patīk BMW un viss, kas ar tiem ir saistīts.

Rate author
BMWBLOG
Pievieno komentāru