Elektrisko transportlīdzekļu uzlādes ceļvedis: Elektromobiļu uzlādes savienotāju izpratne

Elektrisko automobiļu tirgus kļūst aizvien lielāks nekā jebkad agrāk. Gandrīz katru mēnesi automobiļu ražotāji visā pasaulē paziņo par jaunu produktu, un nākamajā desmitgadē gaidāma iespaidīga elektrisko automobiļu ofensīva. Un, lai gan šķiet, ka visi ir vienisprātis par elektromobiļu pamatprincipiem, ir viena joma, kurā viņi nav vienisprātis – standartizēti savienotāji. Tāpēc dabiski, ka viena no pirmajām lietām, ko jūs pamanīsiet, iegādājoties elektromobili, ir atšķirīgie uzlādes savienotāji. Tāpēc šodien mēs tos sadalīsim, kā arī aplūkosim 1., 2. un 3. līmeņa uzlādes iespējas.

Kādi savienotāji ir pieejami uzlādei?

J1772

Amerikas Savienotajās Valstīs maiņstrāvas uzlādes standarta savienotājs ir SAE J1772. To var izmantot gan 2. līmeņa uzlādes stacijās, gan no parastas mājas rozetes. J1772 savienotājs ir viegli atpazīstams pēc trīs lielajiem tapām – līdzīgi kā mājas rozetes izkārtojums – un divām mazākām tapām automašīnas pieslēgumam. Ja dzīvojat ASV un Kanādā un neatkarīgi no tā, vai vadāt BMW i3, Chevy Volt, Nissan LEAF vai Tesla Model S, varat izmantot J1772 standartu, lai izveidotu savienojumu un uzlādētu. Tesla saviem automobiļiem pat pievieno adapteri. Lielākajai daļai elektrotransportlīdzekļu un plug-in hibrīdtransportlīdzekļu ir kāds no pārnēsājamiem J1772 adapteriem, ko var pieslēgt pie sienas. Tā tas ir arī BMW i3 gadījumā.

IEC 62196 2. tips

Eiropā elektromobiļu uzlādei tiek izmantots IEC 62196 2. tipa savienotājs. Tas izceļas ar unikālu dizainu, noapaļotu, bet ar plakanu malu augšpusē. IEC 62196 2. tipa savienotājs nedaudz pārveidotā formā tiek izmantots visos Eiropas Tesla Model S un Model X automobiļos (avots Wiki). Tagad tas tiek uzskatīts par oficiālo uzlādes kontaktdakšu Eiropas Savienībā, tāpēc Eiropā ražotajā BMW i3 tas tiek izmantots.

CCS – Kombinētā uzlādes sistēma

Foto: SAE

CCS ir balstīta uz J1772 savienotāju, pievienojot divus papildu kontaktus. Kombinētā uzlādes sistēma ir līdzstrāvas ātrās uzlādes sistēma, kas ir viens no visbiežāk izmantotajiem elektromobiļu savienotājiem. Ar šo savienotāju var veikt gan maiņstrāvas, gan līdzstrāvas uzlādi ar jaudu līdz 350 kW. Ja jūsu elektromobilis nespēj uzlādēt ar maksimālo jaudu, mūsu lādētāji automātiski nodrošinās visātrāko uzlādi, kādu spēj nodrošināt jūsu automašīna. Electrify America izmanto zaļo marķējumu CCS vai zilo marķējumu CHAdeMO. Automašīnu ražotāji, kas atbalsta CCS, ir: Jaguar, Volkswagen Group, Renault, General Motors, BMW, Daimler, Ford, FCA, Tesla, Kia un Hyundai.

CHAdeMO

Foto: Chademo

CHAdeMO standarts tika izstrādāts Japānā, un to ieviesa līdz ar Nissan Leaf, kas ir viens no populārākajiem elektromobiļiem tirgū. Kopš tā laika to pārņēma daudzi uzņēmumi, piemēram, Toyota, Honda, Kia, Mazda, Mitsubishi, Tesla (adapteris) un Subaru. Tā var nodrošināt līdz 62,5 kW, taču pārskatītā CHAdeMO 2.0 specifikācija ļauj nodrošināt līdz 400 kW.

Tesla Supercharger

Savienotājs tiek izmantots Tesla 2. un 3. līmeņa uzlādes stacijās, un tas ir saderīgs tikai ar Tesla automobiļiem. Taču ir brīdinājums. Quick Charge Power nesen izlaida produktu JDapter Stub, kas ļauj BMW (un jebkuras citas markas) elektromobiļu īpašniekiem izmantot jebkuru no tūkstošiem Tesla Destinations uzlādes staciju visā ASV un Japānā. Piezīme: šie adapteri nedarbosies Eiropā, jo tie izmanto 2. tipa savienotāju, nevis SAE J1772. Diemžēl adapteris nedarbosies Tesla ātrgaitas uzlādes staciju tīklā Supercharger. Šīm stacijām ir autentifikācijas process, kas nosaka transportlīdzekļa VIN un to, vai tam ir atļauja izmantot staciju.

Jānis Liepiņš

Kopš 2012. gada esmu pētījis, tulkojis, apstrādājis un rakstījis rakstus par BMW koncernu, kurā ietilpst BMW, Mini un Rolls-Royce automobiļi. Man patīk BMW un viss, kas ar tiem ir saistīts.

Rate author
BMWBLOG
Pievieno komentāru