Ikoniskais BMW 3.0 CSL Batmobilis

Šogad Concorso D’Eleganza izstādē, kas notika Villa d’Este, Itālijā, BMW demonstrēja 3.0 CSL Hommage. Līdzīgi kā iepriekšējos pasākumos izstādītie BMW M1 Hommage un 328 Hommage Roadster, arī šis futūristiskais prototips ir veltīts klasiskajam BMW izturības sacīkšu automobilim – 3.0 CSL (sauktu arī par “Batmobili”). “Mūsu Hommage automobiļi ne tikai parāda, cik lepni mēs esam ar savu mantojumu, bet arī to, cik svarīga pagātne var būt mūsu nākotnes noteikšanā,” teica Adrians van Hooydonks, BMW grupas dizaina vadītājs.

bmw classic cars 4 750x500

3.0 CSL izstrādāja atsevišķa BMW AG nodaļa, vēlāk pazīstama kā BMW Motorsport GmbH. Automobiļa ražošana tika uzsākta 1971. gadā Karmann Werkes rūpnīcā Reinā, Vācijā.

3.0 CSL bija 3.0 CS divdurvju kupeja veiktspējas variants. Tas piederēja BMW New Six CS sērijai un bija aprīkots ar slaveno sešu cilindru dzinēju. Pateicoties tam, ka dažādu materiālu konstrukcijā tērauda vietā tika izmantots alumīnijs, 3.0 CSL svēra aptuveni 440 kg mazāk nekā standarta 3.0 CS. Tāpēc burts “l” nosaukumā nozīmēja “leicht”, kas vācu valodā nozīmē “viegls”.

Piecu gadu laikā BMW saražoja četras dažādas 3.0 CSL versijas, visas saskaņā ar Eiropas specifikācijām. Pirmā versija bija pieejama tikai ar kreisās puses piedziņu un 2 985 cm3 M30 dzinēju. Nākamie divi varianti (ar tādu pašu motora darba tilpumu, bet viens bija ar LHD, bet otrs – ar RHD) bija aprīkoti ar Bosch degvielas iesmidzināšanas modeli, kura darba tilpums bija 3 003 cm3. Motora darba tilpums tika palielināts, lai homologācijas automobili iekļautu sacīkšu automobiļu kategorijā ar trīs litru un lielāku motora darba tilpumu.

CSL galīgajam variantam bija vēl lielāks motors (3153 cm3), un tas tika dēvēts par “Batmobili”, jo tam bija pieejams papildu sacīkšu komplekts ar masīviem gaisa vadītājiem un palielinātu aizmugurējo spoileri.

Tie uzlaboja automobiļa dinamiku un vadāmību, lai gan dažās Eiropas valstīs sacīkšu komplekts tika pakļauts juridiskai kontrolei. Tomēr 3.2 CSL spēja attīstīt līdz 206 ZS un bija ļoti veiksmīgs sacīkšu trasē.

1973. gadā un katru gadu no 1975. līdz 1979. gadam tas uzvarēja Eiropas apvidus automobiļu čempionātā savā kategorijā. Turklāt 1973. un 1974. gadā tas izcīnīja uzvaras Le Mans sacīkstēs un 1975. gadā uzvarēja IMSA GT čempionāta sacīkstēs.

Kopumā tika izgatavoti 1265 3.0 CSL modeļi, un mūsdienās to iegāde var izmaksāt vairāk nekā 350 000 ASV dolāru. Lai gan pirmās partijas automobiļu pamatā bija standarta 3.0 CS šasija, tāpēc tiem nebija unikāla modeļa koda, 3.0 CSL ar degvielas iesmidzināšanu un 3.2 CSL modeļiem bija unikāli šasijas un VIN numuri. Interesanti, ka tieši 3.0 CSL palīdzēja nostiprināt BMW kā sportiska luksusa automobiļa statusu.

Otrā pasaules kara laikā tika iznīcināta liela daļa BMW ražotņu, un dažas no tām pārņēma arī Padomju Savienība. Lai gan līdz 50. gadu vidum uzņēmums lēnām atgriezās pie uzņēmējdarbības, pārdošanas apjomi bija milzīgi, un BMW tuvojās bankrotam. Tieši tad autoražotājs nāca klajā ar “Jaunās klases” sēriju, kas atjaunoja zīmolu. 3.0 CSL, iespējams, ir vispopulārākais no visiem modeļiem, un bieži vien tiek uzskatīts, ka tieši tā dēļ BMW joprojām tiek uzskatīts par sportiskāku un uz autovadītāju orientētu alternatīvu Mercedes, jo tas guva panākumus sacīkšu arēnā.

Jānis Liepiņš

Kopš 2012. gada esmu pētījis, tulkojis, apstrādājis un rakstījis rakstus par BMW koncernu, kurā ietilpst BMW, Mini un Rolls-Royce automobiļi. Man patīk BMW un viss, kas ar tiem ir saistīts.

Rate author
BMWBLOG
Pievieno komentāru