BMW Turbo – koncepcija, kas apsteidza savu laiku

BMW Turbo ir viens no visaizraujošākajiem konceptauto, ko jebkad ir radījusi Minhenes dizaina studija. Unikālās formas prototips ievērojami apsteidza savu laiku – dizaina, aerodinamikas un drošības elementu ziņā. Un 50 gadus vēlāk BMW Turbo konceptauto joprojām pārsteidz. Viens no diviem vienīgajiem jebkad izgatavotajiem modeļiem tika izstādīts pagājušajā nedēļas nogalē 2022. gada Concorso d’Eleganza izstādē, kurā tika svinēta M nodaļas pusgadsimta jubileja.

E25 Turbo tika uzbūvēts 1972. gada olimpiskajām spēlēm Minhenē, un 70. gados tas bija tehnoloģiju izmēģinājumu stends, un tajā tika izmantota pat radaru sistēma, kas brīdināja autovadītājus par apmalēm u. c. lietas. Tas nāca no BMW galvenā dizainera Pola Braka (Paul Bracq) spalvas, kurš pārraudzīja arī M1 superauto projektu.

Vienīgais BMW ar spārniem

bmw turbo concept 03 830x553

Pols Braks (Paul Bracq) ir izstrādājis BMW Turbo ar skaidrām līnijām un gludām virsmām, turklāt tas ir novietots ļoti zemu virs zemes. Tas bija un joprojām ir vienīgais BMW, kuram ir lielas bīdāmās durvis ar plašiem logiem. Priekšpusei tika izmantots atpakaļ izvirzīts slīps nieru režģis, kas vēlāk tika dēvēts par haizivs degunu.

Bračka komanda vēlējās BMW Turbo konceptam piešķirt arī lieliskas aerodinamiskās īpašības. Tāpēc priekšējā priekšējā priekšējā uzlika tika iestrādāti uznirstošie lukturi un rādītāji. Aizmugurējo riteņu pārsegi vēl vairāk racionalizēja automobili. Vēl viena BMW Turbo īpašā iezīme ir smalkā līnija, kas iet apkārt visam automobilim. Tā maina vidukļa līnijas uztveri un padara automobili vēl zemāku.

200 līdz 280 zirgspēki

bmw turbo concept 09 830x553

Turbo bija aprīkots ar 200 ZS BMW 2002 dzinēja versiju ar turbokompresoru, ar putām pildītu priekšējo un aizmugurējo daļu, kas absorbē triecienu, sānu trieciena sijām, bremzēšanas ceļa monitoru, kas izmanto radaru, un futūristisku pilota kabīni. Automobilis attīstīja 280 ZS pie 7100 apgr./min un no vietas 100 km/h (62 mph) sasniedza 6,6 sekundēs. Maksimālais ātrums bija 250 km/h (155 mph).

Pirmais BMW ar ABS

Vēl viens BMW Turbo jaunums bija ABS, kas tolaik bija pirmais BMW automobilis. Papildus ABS un sānu akselerometram BMW Turbo bija arī radara distances brīdinājuma sistēma, kā arī visaptveroša pasīvās drošības pakete. Tajā bija iekļautas drošības jostas, kas bija jāpiesprādzē pirms automašīnas iedarbināšanas. Citas drošības funkcijas ietvēra salokāmu drošības stūres statni ar trim kardāna locītavām, durvju statņus, kas iestiepjas jumtā, un jaunas triecienkonstrukcijas ar hidrauliskajiem amortizatoriem priekšā un aizmugurē.

1972. gadā Parīzes autosalonā un pēc tam 1973. gada IAA Frankfurtē BMW prezentēja Turbo Concept. Neilgi pēc tam tika izgatavots otrs modelis ar nelieliem pielāgojumiem. Skaidrs, ka daudzi no dizaina elementiem nonāca BMW M1 superautomobilī. Aplūkosim BMW Turbo Concept līdzās BMW M1 Hommage un M1 sērijveida modelim.

BMWblog
Jānis Liepiņš

Kopš 2012. gada esmu pētījis, tulkojis, apstrādājis un rakstījis rakstus par BMW koncernu, kurā ietilpst BMW, Mini un Rolls-Royce automobiļi. Man patīk BMW un viss, kas ar tiem ir saistīts.

Rate author
BMWBLOG
Pievieno komentāru