INTERVJU: Mēs runājām ar Jochenu Nērpašu, BMW M dibinātāju

Ja vēl neesat dzirdējuši, šogad tiek atzīmēta BMW M 50. gadadiena. M nodaļas dzimšanas dienā nav labāka cilvēka, ar kuru runāt, kā ar cilvēku, kurš to visu aizsāka – Jochenu Neerpašu.

2022. gada Concorso d’Eleganza Villa d’Este izstādē, kur BMW M bija izstādījis dažus no saviem leģendārākajiem automobiļiem, mums bija iespēja apsēsties un aprunāties ar Neerpašu. Mēs runājām par BMW M pirmsākumiem, tā vēsturi un virzību. Neerpašs tiek uzskatīts par M nodaļas dibinātāju, tāpēc mēs, protams, bijām sajūsmā par iespēju ar viņu aprunāties un uzzināt, kā patiesībā radās slavenākais burts auto industrijā.

No Ford uz BMW

jochen neerpasch 00 830x553

Pirms kļuva par BMW M dibinātāju, Jochen Neerpasch jau bija ļoti veiksmīgs Ford sacīkšu nodaļas vadītājs. Strādājot Ford, viņš guva lieliskus panākumus, jo viņam bija izšķiroša nozīme dominējošā Ford Capri RS izstrādē. Šī Ford dominējošā pozīcija piesaistīja BMW uzmanību, kas vēlējās izveidot savu sacīkšu nodaļu, lai iekarotu Eiropas apvidus automobiļu autosacīkstes. Tāpēc BMW pārvilināja Neerpašu no Ford.

“Tas bija janvāra beigās. Kādu vakaru man negaidīti piezvanīja [BMW valdes loceklis] Bobs Lutzs,” stāsta Neerpašs. “Tajā laikā es biju Ford sacensību vadītājs, un mēs izstrādājām Capri [2600] RS, un tas bija ļoti veiksmīgs, tas uzvarēja Vācijas čempionātā, un mēs pārspējām BMW kupejas. Tāpēc Bobs Lutzs man piezvanīja un pajautāja, vai mani tas interesē. Viņi vēlējās reorganizēt BMW Motorsport darbību.”

Sākotnēji Neerpašs baidījās pievienoties Lutcam un BMW. Tajā laikā BMW sacīkšu programma bija mazliet juceklīga un bija atstāta tūneru, piemēram, ALPINA un AC Schnitzer, ziņā. Turklāt Neerpašs ar savu daudz vieglāko Ford Capris dominēja pār BMW automobiļiem. Tad kāpēc pāriet uz zaudētāju komandu?

“Mana otrā reakcija bija, ka šī varētu būt iespēja izveidot neatkarīgu sacīkšu organizāciju un izmantot sacensību pieredzi augstas veiktspējas automobiļiem,” viņš teica. “Tad nākamajā dienā es devos uz Minheni.”

Tieši tur Nērpāšs pirmo reizi satika Bobu Lutucu, un viņi apsprieda iespējamo kopīgo nākotni un vienojās par darījumu. Pēc sava bijušā priekšnieka informēšanas viņam bija jāturpina strādāt Ford līdz tā paša gada maijam, tāpēc 1973. gada 24. maijā BMW M tika oficiāli dibināts kā reģistrēta GmbH.

3.0 CSL

bmw 3.0 csl 1972 00 830x553

Kad Nērpāšs sāka strādāt BMW M, tas patiešām bija no zemes līmeņa. Nebija ne biroju, ne komandas, ne autovadītāju, ne mehāniķu. Tad pievienojās Martins Brauns (Martin Brown) un vēl slavenāks bija Pols Roše (Paul Rosche), kurš bija BMW M dzinēju speciālists. Viens no komandas pirmajiem braucējiem bija Hanss Joahims Stuks, un automašīna, pie kuras Neerpašs sāka strādāt pirmais, bija leģendārais BMW 3.0 CSL. Tomēr sākums nebija tik veiksmīgs, kā viņi cerēja.

Tajā laikā Nērpāšs un viņa komanda ieviesa jaunu autosporta stilu ar svaigām, progresīvām idejām, un tas nepatika BMW AG vecmodīgajiem vadītājiem. Bija arī domstarpības starp tūneriem, kuri iepriekš bija saņēmuši līgumus no BMW AG, kā arī lielus naudas līdzekļus, lai piedalītos sacīkstēs, un tagad BMW bija sava autosporta nodaļa sacīkstēm un rezerves daļām, kas kaitēja šo tūneru biznesam. Neraugoties uz tūneru domstarpībām un Minhenē strādājošo puišu pretestību, BMW M tikai astoņu mēnešu laikā spēja izveidot darbnīcu un izstrādāt un laist tirgū jaunu sacīkšu automobili.

BMW M guva panākumus ar 3.0 CSL, taču sacīkšu automobiļa izstrāde no autošosejas automobiļa kļuva pārāk dārga, un Nērpāšs vēlējās, lai automobilis tiktu izstrādāts kā sacīkšu un autošosejas automobilis no pašiem pamatiem pamatiem, tāpēc tika sākts ikoniskais BMW M1 projekts. Neerpašam bija ideja BMW M1 izveidot kā automobili, ko varētu izmantot vairākās dažādās autosporta sacensībās, tostarp rallija sacīkstēs un 4. un 5. grupas Touring čempionātos.

M1 varēja kļūt par Porsche 911

Kā jūs, iespējams, zināt, M1 galu galā cieta neveiksmi un nekad nav piedalījies daudzos čempionātos, izņemot savu vienīgo M1 Procar sēriju. Tomēr Nirpašu joprojām uztrauc tas, ka, kad viņš 1980. gadā aizgāja no BMW M, BMW jau bija gatavs Formula 1, tāpēc Minhenes uzvalki zaudēja interesi par M1. “Bet es domāju, ka, ja M1 būtu gadu no gada attīstīts, tas [varētu būt] bijis kā Porsche 911.” Iedomājieties BMW M1, kas nepārtraukti attīstīts paaudžu paaudzēs, lai būtu pastāvīgs Porsche 911 cīnītājs?

Ir neprātīgi domāt, ka uzņēmums, kas sākās kā netīrs uzņēmums bez birojiem un ar komandu, kas tika sapulcināta šķietami vienas nakts laikā, varēja kļūt par tādu autobūves gigantu, kāds tas ir šodien. Jochen Neerpasch ir viens no cilvēkiem, kas visvairāk ir atbildīgs par BMW M panākumiem šodien, un bija aizraujoši ar viņu aprunāties viņa radītā zīmola 50. gadadienā.

BMWblog
Jānis Liepiņš

Kopš 2012. gada esmu pētījis, tulkojis, apstrādājis un rakstījis rakstus par BMW koncernu, kurā ietilpst BMW, Mini un Rolls-Royce automobiļi. Man patīk BMW un viss, kas ar tiem ir saistīts.

Rate author
BMWBLOG
Pievieno komentāru