Forši BMW M3 modeļi, kas nekad nav nonākuši Amerikas Savienotajās Valstīs

Tagad ieinteresētās puses jau ir sapratušas (bet, iespējams, ne akceptējušas), ka G81 BMW M3 Touring diemžēl netiks piedāvāts ASV. G sērijas universāļa homologācijas izmaksas atbilstoši ASV standartiem un vispārējais intereses trūkums nozīmē, ka mums ir jāpaliek bez universāļa. Taču ne visas cerības ir zaudētas; mēs vismaz varam izbaudīt iespēju paši pārslēgt pārnesumus M3 – eiropiešiem šī iespēja ir liegta.

Un tā nav pirmā reize, kad Bavārija apkrāpa kolonijas. Īpaši, kad runa ir par ALPINA un BMW M produktiem, valstis patiešām ir palikušas garām dažiem no labākajiem BMW modeļiem. Un G81 M3 Touring ir tikai jaunākais M3 specifiskā nolieguma pārkāpums. Lūk, virkne citu foršu BMW M3 modeļu, kas nekad nav nonākuši ASV krastos. Vismaz līdz 25 gadu vecumam.

E30 M3 Sport Evolution

E30 BMW M3 Sport Evolution 7 750x499

E30 M3 bija BMW M agrāko gadu mīlulis, un savu augstāko līmeni E30 M3 sasniedza ar M3 Sport Evolution 1990. gadā. Zemāks, ātrāks un ļaunāks nekā automobilis, uz kura bāzes tas tika radīts, Sport Evo bija labākā BMW M3 pirmā modeļa iterācija. Tas, protams, nozīmēja, ka ASV šādu modeli nekad nesagaidīja.

Tika saražoti tikai 600 eksemplāri, un visos tajos tika izmantota ikoniskā S14 četru cilindru dzinēju versija ar 238 zirgspēkiem, kas bija atrodama parastajā E30 M3. Dzinējs tika būtiski pārveidots, tostarp palielināti ieplūdes vārsti, jauna kloķvārpsta un darba tilpums palielināts līdz 2,5 litriem. Tas pat ieguva regulējamu spārnu; visagresīvākais iestatījums tika nodēvēts par “Nirburgringu”.

E30 BMW M3 Sport Evolution 1 750x499

Taču, iespējams, visskaistākais par vienu no vissvarīgākajiem BMW, ko mēs nekad neesam saņēmuši, ir tas, ka tas patiešām bija “homologācijas speciālais”. Tāpat kā sākotnējais E30 M3 piedāvājums, arī Sport Evolution modelis pastāvēja tikai tādēļ, lai BMW A grupas automobilim varētu uzstādīt lielāku četru cilindru un 18 collu riteņu diskus.

Un vienīgais iemesls, kādēļ BMW tas bija nepieciešams, bija tas, ka BMW vēlējās pārspēt Mercedes-Benz, kas vēlāk atbildēja Sport Evo ar savu Evolution modeli – 190E 2.5-16 Evolution. E30 M3 Sport Evo klasiskais izskats, veiktspējas papildinājumi un nelielais ražošanas apjoms padara to par labāko no E30 modeļiem. Taču tā pastāvēšanas iemesls – un stāsts, kas par to stāsta – padara to par vienu no pārliecinošākajiem M3 modeļiem vēsturē.

E36 M3 GT

Foto: BMW Rumānija un BMW Classic

E36 M3 – visos tā paveidos – Amerikas Savienotajās Valstīs vienmēr ir bijis mazliet nepievilcīgs. Visdziļākais griezums noteikti ir S50B32, ko mēs tā arī nesaņēmām. Tā vietā mums tika piedāvāts S50B30 un vēlāk anēmiskais S52. Mēs arī nesaņēmām lielāko daļu auduma salona opciju, sešpakāpju manuālo pārnesumkārbu (pretstatā ZF5HP, ar kuru ASV mums tika piedāvāta), peldošos priekšējo bremžu rotorus un duci citu opciju. Vismaz mēs saņēmām M3 LTW – atvieglotu, agresīvāku E36 M3. Tas viss ir labi, līdz uzzināsiet, ka LTW bija mazliet detaļu kastes versija vēl labākam automobilim – M3 GT.

M3 GT tika pārdots tikai Vācijā, un tur tika izgatavoti tikai 356 automobiļi. Tie visi ir britu sacīkšu zaļā krāsā, un tiem ir viss LTW standarta aprīkojums – priekšējie un aizmugurējie spoileri, oglekļa interjera detaļas un pat 17 collu zvaigžņu formas riteņu diski (ASV tos bieži dēvē par “LTW” riteņiem…). Tāpat kā E30 M3 Sport Evo, arī šis bija īsts homologācijas speciālizlaidums – paredzēts E36 M3 sacīkstēm FIA un IMSA GT sērijās.

Līdzīgi kā pirmās paaudzes M3, arī otrās paaudzes M3 ASV tā arī nesaņēma to labāko, kas bija pieejams. Iespējams, ka tas nav izdevies izslēgt veselu virsbūves stilu (kā pašreizējais M3 Touring), taču tas ir arī labākais piemērs tam, kāpēc ASV ne vienmēr saņem to, ko mēs redzam citos tirgos.

E36 M3 Amerikā tika uzskatīts par milzīgu risku – un gandrīz nemaz netika ievests šeit. Eiro versijas S50 nebija saprātīgs, jo, izmantojot mīkstāku S50 (un stipri uz M52 balstītu S52), viņi varēja samazināt bāzes MSRP par gandrīz 15 000 ASV dolāru, lai uzrunātu vairāk amerikāņu. Līdzīgi ir ar G81 – domāju, ka mums vajadzēja iegādāties vairāk F31, kad bija tāda iespēja.

E46 M3 CSL

Vēl pavisam nesen vienīgais M3 ar “CSL” marķējumu, M3 CSL ir automobiļu ikona. Pateicoties lāzerorientācijai uz braukšanas dinamiku, tas 2000. gadu vidū pārstāvēja labāko no ceļam atbilstošajiem BMW automobiļiem. Lai samazinātu standarta E46 M3 svaru par gandrīz 250 kg, tika veikti tā laika ekstrēmi pasākumi, piemēram, pilnīgi unikāls oglekļa šķiedras jumts un sacīkšu sēdekļi. M3 CSL ir nepārprotami īpašs – un pārāk īpašs, lai to jebkad laistu pārdošanā Amerikas Savienotajās Valstīs, jo tas ir saistīts ar jaudas pieaugumu, ko daļēji nodrošina plānsienu izplūdes gāzu sistēma un oglekļa šķiedras gaisa ieplūdes atveres.

Informācijas par M3 CSL netrūkst, taču ir grūti atrast pamatotus iemeslus, kādēļ tas nekad nav nonācis Amerikā. Viens no labākajiem ir cena. Iespējams, ka BMW saprata, ka Amerikas tirgus nebūtu gatavs maksāt tik daudz vairāk par auto, ko daži varētu uzskatīt par “bezkonkurences” automobili. 2003. gadā tā cena būtu bijusi gandrīz 70 000 ASV dolāru. Galu galā, E36 M3 LTW jau izsenis stāvēja izstāžu zālēs. Otrkārt, sadursmju standartiem varētu būt bijušas problēmas ar oglekļa šķiedras jumtu un “kartona” bagāžnieka grīdu.

Neatkarīgi no iemesla E46 M3 CSL nekad netika laists ASV tirgū. Un tas ir vēl viens spilgts piemērs tam, ka BMW – iespējams, pamatoti – izdarīja pamatotu pieņēmumu, balstoties uz iepriekšējiem modeļiem. Mācība, ko mums jau vajadzētu būt iemācījušies, ir šāda: vienmēr pērciet īpašos automobiļus, lai cik nišas tie arī nebūtu. Diemžēl… mēs joprojām to neesam izdarījuši (sk. F8X CS automobiļus).

E92 M3 GTS

E92 M3 GTS turpināja to, ko M3 CSL pārtrauca, un pat veica dažus nelielus papildinājumus. Tādi draiski papildinājumi kā ugunsdzēšamais aparāts un apgāšanās būris apvienojumā ar spilgti ugunīgi oranžo krāsu padara GTS grūti sajaucamu ar jebkuru mazāku E92 M3. Mazāk viegli pamanāms ir 4,4 litru S65 motors, kas tagad sasniedz 444 zirgspēkus un 324 sekundes griezes momentus. Pārstrādātais titāna izplūdes gāzu sistēmas izplūdes gāze par to ar prieku atgādinās ikreiz, kad spiedīsiet labo kāju uz leju.

Turpinot skaitļu spēli, M3 GTS ir maz pamatots kā budžeta ziņā izdevīgs risinājums. Tā cena 2011. gadā bija aptuveni 115 000 eiro, kas ir ekvivalents vairāk nekā 150 000 ASV dolāru (šī raksta sagatavošanas brīdī). Taču, iegādājoties GTS, jūs zaudējat aptuveni 100 kilogramus, jo GTS ir īpaši sacīkšu modelim paredzēti priekšējie sēdekļi, bet aizmugurējie sēdekļi ir pilnībā noņemti. Papildu svara samazinājums rodas, zaudējot dažus logus (stikls kļūst par polikarbonātu), lielāko daļu skaņas slāpēšanas materiāla un dažas interjera detaļas. Jo sacīkšu automobiļiem galvenokārt jābūt skaļiem un neērtiem.

Nav šaubu – E92 M3 GTS ir labākais no M3 ar V8 dzinēju. Mežonīga ballīte uz riteņiem. Bet ko jūs gaidījāt no automobiļa, kuru izstrādes laikā iesauca par “Jägermeister”?

Secinājums

Šeit aplūkotie BMW M3 modeļi ir tikai neliela daļa no visiem Eiropas ekskluzīvo modeļu modeļiem, kurus ASV nav saņēmušas, taču tie noteikti ir vieni no labākajiem. Es deru derīgu naudas summu, ka G81 M3 gūs lielus panākumus arī citviet ārpus Amerikas, un es turpināšu ar skaudību raudzīties pāri Atlantijas okeānam uz saviem veiksmīgākajiem BMW entuziastiem. Viss, ko mēs, bēdīgie jankši, tagad varam darīt, ir sākt atpakaļskaitīšanu līdz brīdim, kad varēsim legāli importēt jauno G81 M3 Touring.

Atlicis vēl tikai 9 131 diena.

BMWblog
Jānis Liepiņš

Kopš 2012. gada esmu pētījis, tulkojis, apstrādājis un rakstījis rakstus par BMW koncernu, kurā ietilpst BMW, Mini un Rolls-Royce automobiļi. Man patīk BMW un viss, kas ar tiem ir saistīts.

Rate author
BMWBLOG
Pievieno komentāru