Pircēja ceļvedis: BMW E46 M3

Lai atrastu labus vārdus par BMW E46 M3, nav jāmeklē pārāk daudz. Bet ļaujiet man tomēr pamēģināt. Pirmkārt, auto ir ļoti skaists. Izpampušie priekšējie un aizmugurējie spārni rada iespaidu, ka auto ir izstiepts pāri riteņiem – izskats, kas piestāv “Ultimate Driving Machine”. Turklāt BMW E46 M3 ir gandrīz 50/50 masas sadalījums, kas to padara ļoti neitrālu, ar kontrolējamu un paredzamu pārspīlējumu. Vecās skolas hidrauliskā stūres iekārta ir pazīstama un smaga, taču atsaucīga un ļoti komunikabla. Vēl ir 3,2 litru S54 rindu sešcilindru dzinējs; tas ar savu unikālo rūkoņu un 8000 apgriezienu minūtē sarkano griezienu uzbur sen aizgājušus autosporta spokus. Vienkāršāk sakot, tādus motorus vairs neražo – un vairs nekad vairs neražos.

Taču nekas no tā nav ne tuvu jaunums. Tāpat arī tas nebūtu virsraksts, ja apgalvotu, ka to cenas ir konsekventi pieaugušas. Laika logs, kad par pieņemamu cenu var iegādāties kādu no šiem leģendārajiem autovadītāju automobiļiem, strauji tuvojas noslēgumam, un šis ceļvedis palīdzēs jums atrast labu automašīnu.

Ja jūs nezināt…

bmw e46 m3 coupe 00 830x528

Ne faktiskā automašīna, kas tiek pārdota

Vispirms – īss ievads par automašīnu. BMW E46 M3 ir M3, kas ražots no 2001. līdz 2006. modeļa gadam. Tam ir kupeja vai kabriolets, un tas izmanto 3,2 litru S54 iekšdedzes sešcilindru, kas nodrošina 333 zirgspēkus un 268 sekundespēdas griezes momenta. Šis S54 griežas līdz 8000 apgriezieniem minūtē, un tas ir savienots vai nu ar sešpakāpju manuālo pārnesumkārbu, vai sešpakāpju SMG II pārnesumkārbu. Bāzes M3 sver aptuveni 3400 kg, un precīzs sadalījums ir 50,3 % priekšā un 49,7 % aizmugurē.

Dažas papildaprīkojuma daļas laika pārbaudi iztur labāk nekā citas. Jumta pārsegi bija izplatīta papildaprīkojuma papildaprīkojuma daļa. Taču tie arī palielināja automašīnas svaru par 40 kg salīdzinājumā ar “slickktop” tipa automašīnām, tādējādi automašīnas bez jumta logiem bija ievērojami vēlamākas pareizajam pircējam. Ādas apšuvums parasti bija papildaprīkojums, taču bija dažas ādas/Alkantaras salona opcijas, par kurām arī varēja piemaksāt.

Tas pats attiecas arī uz manuāli regulējamiem sēdekļiem. Visbeidzot, tagad novecojusi navigācijas sistēma bija pieejama pēc izvēles, un lielākā daļa pircēju dod priekšroku “tīram” automobiļa izskatam bez tās.

2003.5 E46 M3 LCI / Facelift un Competition Package (ZCP)

E46 BMW M3 00 830x553

Lai gan zemāka līmeņa E46 modeļi saņēma dažus būtiskus atjauninājumus, M3 lielā mērā nemainījās, izņemot aizmugurējos LED lukturus 2003. gada modeļa vidū (tāpēc 2003.5). Krāsu palete tika papildināta ar sudraba pelēko metālika un mistiski zilo metālika toni, aizstājot toposa un tērauda pelēko toni. Tika pagarināts arī bagāžnieka rokturis.

2004. gadā tika pievienota tagad ļoti pieprasītā Competition pakete (opcijas kods ZCP). Tā ietvēra nedaudz pamanāmus uzlabojumus, kurus lielā mērā ietekmēja Eiropā pieejamais M3 CSL – urbti bremžu rotori un unikāli 19 collu diski. Jūs saņēmāt arī dažas Alkantaras salona detaļas, “M Track Mode” (iedomājieties to kā starpposma stabilitātes kontroli), modificētu balstiekārtu un stūres pārnesumu. Taču BMW nolēma, ka kruīza kontrole neatbilst sacensību garam, tāpēc to svītroja no iepakojuma.

Konkurences pakete ir arī vienīgais veids, kā var iegūt skaisto Interlagos Blue Metallic krāsu. Šie “Comp Package” automobiļi bieži vien ir ievērojami dārgāki par saviem mazāk konkurētspējīgajiem brāļiem, taču visi šie papildinājumi ir diezgan vienkārši uzlabojumi, ko var veikt, izmantojot citu automobiļu, kas nav “Comp Package”. Tas, vai ir vērts vai nav vērts maksāt papildu naudu, ir atkarīgs no jums; personīgi es labprātāk izvēlos vienkārši veidot pēc gaumes.

E46 M3 SMG II transmisija

Visbiežāk uzdotie jautājumi par E46 M3 ir saistīti ar leģendāro “sekvenciālo manuālo pārnesumkārbu” jeb SMG transmisiju. SMG savā sākotnējā formā debitēja kopā ar E36 M3 aizjūras valstīs, tāpēc tā, ko mēs esam iepazinuši ASV, ir SMG II. SMG II ir tieši tāda, kā norāda nosaukums – tā ir manuālā pārnesumkārba, tikai pārslēgšanu veic vai nu DME (automātiskajā režīmā), vai arī vadītājs, izmantojot lāpstiņas vai pārslēdzēju (manuālajā režīmā). Rezultātā pārnesumi uz augšu un uz leju tiek pārslēgti ātrāk nekā cilvēks, vai vismaz tā tika solīts.

Taču SMG II ir arī negatīvas iezīmes. Visi solenoīdi un jo īpaši hidrauliskais sūknis kādu dienu neizbēgami salūzīs, un tas būs ļoti dārgs un/vai darbietilpīgs darbs. Otrkārt, SMG II palielina svaru – sūknis un aparatūra, kas nepieciešama pārslēgšanas procesa automatizēšanai, salīdzinājumā ar tradicionālo manuālo automašīnu palielina svaru par aptuveni 18 kg. Es arī ļoti iesaku pirms SMG II automašīnas iegādes braukt ar SMG II automašīnu, jo, lai to “pareizi” vadītu, ir nedaudz jāmācās.

Parasti SMG II automašīnas tiek piedāvātas par zemāku cenu nekā identiskas trīs pedāļu automašīnas, tāpēc atkarībā no jūsu budžeta, iespējams, ir vērts to izpētīt. Visbeidzot, tā kā pārnesumkārbas ir mehāniski identiskas, SMG automašīnas pārbūve uz īstu manuālo pārnesumkārbu ir pārsteidzoši vienkārša un pat ekonomiski izdevīga – tiešsaistē ir daudz DIY pamācību un pat veikali, kas to paveiks jūsu vietā. Mans padoms ir saudzēt sevi un vienkārši iegādāties automašīnu ar trīs pedāļiem, zinot, ka esat to izdarījis pareizi.

Lielā trijotne

Lai gan E46 M3 var salūzt gandrīz bezgalīgi daudz, ir trīs bojājumu punkti, kuriem jāpievērš īpaša uzmanība. Pirmais no tiem ir aizmugurējais apakšrāmis, par kuru BMW inženieri acīmredzot vienkārši nolēma, ka tas nemaz nav tik svarīgs komponents. Metinājuma šuves, kas piestiprina apakšrāmja pie šasijas, galu galā var sabojāties (sabojāsies?), atdalot apakšrāmi no šasijas. Daudzi cilvēki – neapšaubāmi paši E46 M3 īpašnieki – ir pārliecinājušies, ka BMW “novērsa problēmu” vēlākajos ražošanas gados.

Tie ir pašapmāna neprātnieku vārdi; lai gan pēc 2002. gada M3 modeļiem tika nedaudz uzlabots dizains, tas var skart jebkuru M3 modeļa gadu. Lai gan ne visi M3 ir skarti, visi M3 ir neaizsargāti – pirms iegādājaties E46 M3, pārliecinieties, ka tas ir pārbaudes punkts.

Nākamais kļūmes punkts ir mainīgā nockenwellensteuerung, bet jūs to labāk zināt kā “VANOS”. VANOS ir BMW versija par mainīgo sadales vārpstas laika iestatīšanu, un par to atbildīgais bloks ir viens no citiem biežāk sastopamajiem E46 M3 defektu punktiem. Visbiežāk sastopamais risinājums ir vienkārši pilnībā nomainīt bloku – parasti no Dr. Vanos – un atpūsties mierīgi. DIY meistari būs priecīgi uzzināt, ka viņi var pasūtīt detaļas arī patstāvīgi un paši salabot savu bojāto VANOS. Laba pārbaude pirms iegādes ļaus konstatēt bojāto VANOS; taču jāatceras, ka tā var sabojāties jebkurā brīdī. Gandrīz jebkura iemesla dēļ. Bieži sastopamie simptomi ir raita brīvgaitas darbība un jaudas zudums.

Pēdējais no “lielā trijnieka” ir stieņa gultņu serviss. Kāds cits BMW inženieris – bez šaubām, saistīts ar inženieri, kas atbildīgs par apakšrāmja konstrukciju, – nolēma, ka stieņu gultņi vienkārši nav ļoti svarīga dzinēja daļa. Tāpēc viņi izmantoja vai nu nepareizu izmēru, vai nepareizu metāla maisījumu, vai abus, atkarībā no tā, kam jautāsiet. Domāju, ka tajā dienā kāds mājās aizmirsa mērlenti. S54 dzinēja stieņu gultņi ir derīgi 60 000 līdz 150 000 jūdžu. Bet tas varētu būt vairāk vai mazāk. Līdzīgi kā VANOS problēmas, arī šī ir vēl viena problēma “tas var aiziet rīt, bet var būt pieci vai seši gadi”.

Par laimi, ir vienkāršs veids, kā noteikt, cik tālu atrodas jūsu gultņi, – analizējot metāla saturu eļļā. Šo pakalpojumu piedāvā vairāki dažādi uzņēmumi, bet lielākā daļa E46 M3 lietotāju izmanto Blackstone. Parasti īpašnieki izvēlas atjaunināt gultņus, nevis atjaunot krājumu agregātus, un iespēju netrūkst. Bija atsaukums pirms LCI (līdz 2003. gada modeļa gada vidum) stieņu gultņiem; taču, tāpat kā apakšrāmis, tas bija lielā mērā bezjēdzīgs, un stieņu gultņi var sabojāties jebkurā ar S54 darbināmā automašīnā.

Mazas lietas

Beidzot esat atradis M3, kas atbilst visām prasībām – pareizās krāsas, pareizais gads, visi trīs lielie automobiļi ir nodrošināti. Kas tālāk? Kā jau iepriekš minēts, šīm automašīnām var salūzt neskaitāmas sīkbūtnes. Cerams, ka pirms iegādes jums tiek veikta tehniskā apskate, bet, ja jūs pats veicat apskati, šeit ir īss pārskats par dažām biežāk sastopamajām problēmām.

E46 M3 saglabāsies tipiskas vecās BMW problēmas. Reizēm nedarbojas abu priekšējo logu logu regulatori; pārbaudiet, vai tie darbojas lēni vai neparasti. Arī mazie aizmugurējie ventilācijas logi var salūzt, tāpēc pārbaudiet arī tos.

Vēl viens biežāk sastopams problēmu punkts ir dzesēšanas sistēma, jo īpaši noplūdušas šļūtenes un nolietotas blīves. Pārbaudiet, vai nav dzesēšanas šķidruma noplūdes pazīmju, un uzkarsējiet automašīnu līdz darba temperatūrai, lai pārliecinātos, ka tai nerodas pārkaršanas problēmas. Termostati un ūdens sūkņi ir parastie vaininieki.

Šis ir dīvains gadījums: noplūdis atpakaļskata spogulis. Šķidrums, ko izmanto spoguļu automātiskajam aptumšošanai, dažreiz sāk tecēt visur – arī no paša spoguļa korpusa! Tas bojā un rada traipus uz apdares un ādas detaļām. Pārbaudiet, vai atpakaļskata spogulis nav mainījis krāsu.

Arī uz lietotiem automobiļiem attiecas parastās “lietotu automobiļu lietas” – pārbaudiet, vai darbojas gaisa kondicionieris, pārliecinieties, vai automašīnai ir riepas, ar kurām var droši braukt, un bremzes, kas patiešām spēj jūs apturēt, kā arī pārbaudiet, vai darbojas visi sēdekļu regulēšanas mehānismi. Pārbaudiet balstiekārtas sastāvdaļas, jo lielākajai daļai šo automobiļu jau ir vai nu atjaunotas bukses un/vai atsperes un amortizatori, vai arī tie būs ļoti nepieciešami.

Nobeiguma domas

BMW E46 M3 ieņem unikālu vietu automobiļu vēsturē, atrodoties vienā panteonā ar tādiem automobiļiem kā Honda S2000 un Nissan R34 GT-R. Tāpat kā E46 M3, tie iemūžina gaistošus automobiļu ražotāja vēstures mirkļus, kad sporta automobilis definē zīmolu vienai paaudzei. Nekas pirms tam nebija salīdzināms, un tie, kas nāca pēc tam, nekad nebija tik neaizmirstami.

Ar katru gadu BMW E46 M3 vērtība turpinās pieaugt. Arvien vairāk un vairāk automašīnu tiks lēti nopirktas, slikti pārveidotas un drīz pēc tam avarēs, kas ir skumji. Bet tikpat daudz to tiks nopirkti kā “investīcijas” un divdesmit gadus stāvēs oligarha balti izklātā, klimata kontrolētā garāžā, kas ir gandrīz tikpat skumji. Iegādājieties vienu, pirms vairs nevarat. Veiksmīgu medību!

Jānis Liepiņš

Kopš 2012. gada esmu pētījis, tulkojis, apstrādājis un rakstījis rakstus par BMW koncernu, kurā ietilpst BMW, Mini un Rolls-Royce automobiļi. Man patīk BMW un viss, kas ar tiem ir saistīts.

Rate author
BMWBLOG
Pievieno komentāru