BMW M4 CSL un E46 M3 CSL izcelsme

Pēc gandrīz divām desmitgadēm BMW M beidzot ir atgriezis “CSL” apzīmējumu M4 modelim – izcilā E46 M3 CSL modeļa pēctecim. Pasaulē ir tikai 1000 eksemplāru, un to, tāpat kā oriģinālo modeli, solās būt ārkārtīgi grūti atrast. Taču tas ir ne tikai ārkārtīgi reti sastopams – ir līdz sāpēm skaidrs, ka BMW ir veikuši rūpīgus pasākumus, lai nodrošinātu, ka jaunākais CSL pārņemtu ikvienu maģiskuma daļiņu, kas piemita pēdējam modernajam CSL.

Ārējā stila elementi

BMW E46 M3 CSL 15 750x500

Acīmredzamākā atsauce uz E46 M3 CSL ir pilnīgi unikālais aizmugurējais bagāžnieka pārsegs, kas veidots kā pīle. Tas ir pilnībā izgatavots no oglekļa šķiedras, un šķiet, ka tā vienīgais acīmredzamais pielietojums ir veltījums un neliela svara ietaupīšana. Taču BMW apgalvo, ka tas palielina piespiedējspēku, stabilitāti un manevrētspēju lielā ātrumā, un es tam ticu. M4 CSL ir arī unikāli riteņu diski, kas E46 CSL tika darīts ar vērienu, jo šis stils ir ārkārtīgi populārs vēl šodien.

bmw m4 csl live photos 14 830x553

Tāpat kā E46, arī G82 uz bagāžnieka vāka ir unikāla “CSL” emblēma, lai gan, jāatzīst, tas ir mazliet pašsaprotami. Un, lai gan par oglekļa jumtu mēs nedaudz vairāk runāsim vēlāk, pat jumtam uz G82 ir īpašas, CSL raksturīgas detaļas – un tas man ir skaidrs rādītājs, ka šis automobilis ir tikpat daudz “veiktspējas etalons”, cik “homage edition”. Arī priekšējais priekšējais spārns ir nepārprotami pārveidots.

Lai gan tas nav tik acīmredzams kā E46 asimetriskās ieplūdes atveres, G82 CSL ir priekšējais klips, kas optimizē gaisa plūsmu un nepārprotami atšķiras no jebkura M4 gājēja. Visbeidzot, abi automobiļi ir pieejami tikai ļoti ierobežotā krāsu paletē – G82 M4 CSL ir pieejams Frozen Brooklyn Grey metālika, Alpine White vai Black Sapphire metālika krāsā. E46 M3 CSL bija pieejams sudrabaini pelēkā metālika un melnā safīra metālika krāsā.

Interjera nianses

Tāpat kā E46 M3 CSL, arī M4 CSL solās būt īpaši uz vadītāju orientēts automobilis – un tāds nevar būt bez uz vadītāju orientēta kokpita. Sēdekļi abos automobiļos ir radikāli agresīvāki – E46 modelim ir Recaro sacensību sēdekļi, bet M4 modelim – īpaši viegli, radikāli pārveidoti oglekļa šķiedras krēsli. Vairāk par to vēlāk. M4 CSL ir piešķirti unikāli “CSL” durvju sliekšņi, retajam skatītājam parādot, ka tas patiesībā ir CSL.

Visbeidzot, ar Alkantaru apvilktais stūres rats skaidri norāda uz CSL paredzēto lietojumu – ātri, reti un reti braukt sāņus. Neaizmirstiet arī pēc pasūtījuma veidoto centrālo konsoli, kas pilnībā izgatavota no oglekļa šķiedras. Lai gan daudzi automobiļi kopš E46 ir saņēmuši līdzīgas centrālās konsoles, tikai M4 CSL ir saņēmis pilnībā oglekļa, pilnīgi unikālu dizainu – ļoti līdzīgu E46 M3 CSL.

Oglekļa šķiedra visur

E46 M3 CSL bija viens no pirmajiem sērijveida automobiļiem, kurā plaši tika izmantota oglekļa šķiedra, BMW M inženieriem meklējot katru svara samazinājuma iespēju. Patiesībā tas, iespējams, ir iemesls, kāpēc kopš tā laika ikvienam M3 standarta aprīkojumā ir oglekļa šķiedras jumts. Arī jaunākajam G82 M4 CSL kilogramu samazināšana joprojām ir prioritāte – sākot ar motora pārsegu, bagāžnieku un – dabiski – jumtu. To var atrast arī automobiļa iekšpusē.

Priekšā, kas aizsedz paneļa paneli un pārslēdzēja paneli priekšā, un aizmugurē – priekšējā sēdekļa mērķtiecīgi veidotā oglekļa šķiedra, kas nemaz netiek slēpta. Šie sēdekļi ietaupa aptuveni 53 kilogramus, salīdzinot ar jau tā agresīvajiem M4 sēdekļiem, un tie atgādinās par to katru reizi, kad tos redzēsiet. Neaizmirstiet aizmugurējo difuzoru, kas pilnībā izgatavots no oglekļa šķiedras, un masīvo priekšējo lūpu, kas arī pilnībā izgatavota no oglekļa šķiedras.

Tāpat kā E46 M3, arī šim modelim ir pilnībā pielāgota centrālā konsole, kurā vairs nav izvietota rokasspiediena, bet – kā jau nojautāt – vairāk oglekļa šķiedras. Īpaši skaidras atsauces uz E46 M3 šeit ir centrālā konsole un bagāžnieks (bagāžnieks ir apzināti veidots kā atsauce uz E46 M3).

Labāka veiktspēja

Visbeidzot, M4 CSL nodrošina labi zināmu veiktspējas kāpumu salīdzinājumā ar savu aizstājēju. Papildus 40 zirgspēku un 240 kilogramu samazinājums ļauj salīdzināt ar M3 CSL 17 zirgspēku pieaugumu un aptuveni 242 kilogramu svara samazinājumu – tas ir gandrīz briesmīgi līdzīgi. Tāpat kā E46 CSL, arī M4 CSL ir ieguvis uzlabotas, vieglas balstiekārtas un stiprinājumu sastāvdaļas. Atsperes un statņi ir atkarīgi no apdares, kā arī abos modeļos ir samazināta skaņas izolācija. Tā ir tikai automātiskā pārnesumkārba – tāpat kā E46 M3 “SMG” pārnesumkārba -, jo tās ir visātrāk pārslēdzamās pārnesumkārbas. Viss, kas attiecas uz CSL, ir līdzvērtīgs visam ātrumam – šis princips ir pārņemts arī G82 M4 CSL.

Viss pārējais

E46 M3 CSL bija neticami svarīgs BMW M vēsturē. Tas palīdzēja parādīt, ka BMW nopietni domā par entuziastiem un nopietni domā par veiktspēju – ar 7:50 Nirburgringā, kas bija ātrāks par desmit gadus jaunāko F82 M4, Supra un pat M2 Competition oficiālo laiku. Un tas padara M3 CSL izcilu pēc jebkuras jūsu izvēlētās mērauklas.
M4 CSL sola līdzīgu veiktspēju, kas neļauj novecot.

Tā kā iekšdedzes dzinēju nāve tuvojas un iespējas gūt patiesi aizraujošu braukšanas pieredzi kļūst arvien drūmākas, jaunākais CSL varētu būt pēdējā iespēja. Taču vissvarīgākais ir tas, ka tas ir taisnīgs savam vārdam, ko mūsdienās ir daudz vieglāk pateikt, nekā izdarīt, tāpēc lielākā daļa automobiļu ražotāju dara tieši tā. Šeit nav nekādu lieku vārdu – M4 CSL ir veltījums, kādu mēs vienmēr vēlējāmies un nebijām pārliecināti, ka saņemsim.

BMWblog
Jānis Liepiņš

Kopš 2012. gada esmu pētījis, tulkojis, apstrādājis un rakstījis rakstus par BMW koncernu, kurā ietilpst BMW, Mini un Rolls-Royce automobiļi. Man patīk BMW un viss, kas ar tiem ir saistīts.

Rate author
BMWBLOG
Pievieno komentāru