Kurš BMW M3 ir piemērots jums?

2022. gadā BMW oficiāli svinēs BMW M 50 gadu jubileju. Tas liek atskatīties uz vienu no ikoniskākajiem BMW automobiļiem, ko jebkad ir izlaidusi M nodaļa, – M3. Sākot ar dabiski iesmidzināmu četru cilindru dzinēju un beidzot ar sešu cilindru motoru ar divām turbīnām un vēl tālāk, M3 vienmēr ir solījis līdzsvaru starp vadāmību un veiktspēju taisnā līnijā. Atsevišķās paaudzēs M3 ir ne tikai vēsturē veiksmīgākais apvidus automobilis, bet arī visu laiku pārdotākais M produkts, un kopš savas pieticīgās pirmsākšanas 1986. gadā M3 ir nogājis garu ceļu.

Un, ja nekad neesat braucis ar M3, iespējams, aizdomājaties, vai patiešām var ticēt visiem tiem baumām. Galu galā – E30 M3 pietiek ar aptuveni 200 zirgspēkiem, kas mūsdienu tirgū, kurā ir viegli pieejami 300 zirgspēku hečbeki, nav gluži biedējoši. Pat varenais M3 ar V8 dzinēju no 0 līdz 100 paātrinās tikai aptuveni četrarpus sekundēs. Dragtreka varoņi Teslas nav gluži gulējuši miegā.

Runājot par M3, es uzskatu, ka ir daudz vairāk nekā tikai skaitļi. Taču, pat ja jūs interesē tikai sacīkšu sacensības, G80 M3 – ar xDrive testu laikā no 0 līdz 60 minūtēm, kas nepārsniedz 3 sekundes – noteikti remdēs jūsu slāpes. Būtībā: M3 ir piemērots ikvienam, un šodien mēs aplūkosim, kurš no tiem varētu būt labākais tieši jums.

E30 M3

E30 BMW M3 test drive 91 830x553

E30 M3, kas tika laists klajā 1986. gadā, pašlaik ir viena no sliktākajām iespējamajām vērtībām, ņemot vērā veiktspēju pēc skaitļiem. Lai no 0 līdz 60 pagrieztos, ir nepieciešama puse no vidējā vīriešu dzīves ilguma, un četru cilindru S14 dzinējs spēj ģenerēt 192 zirgspēkus un 170 sekundes griezes momentus, kas mūsdienu zirgspēku karā gandrīz nemaz nav reģistrējami. Tas, kas tiek reģistrēts, ir automašīnas svars zem 3000 mārciņu un 7250 apgriezienu minūtē sarkanā līnija. Īpašās versijas – tagad tās var importēt uz ASV – piedāvā nedaudz vairāk, un augstākā līmeņa (un visaugstākās cenas) Sport Evolution modeļi nodrošina lielisku 235 zirgspēku jaudu.

E30 M3 EVOLUTION EVO 00 830x553

Lai gan E30 M3 ir vilinošs kā impulsa auto, cenas ir strauji pieaugušas, un labus piemērus ir mazliet grūti attaisnot. Jebkurš automobilis, kas nobrauc mazāk nekā 100 000 jūdžu, maksās aptuveni divreiz vairāk par sākotnējo 34 000 dolāru. Ja jūs meklējat kaut ko saprātīgu – E30 M3 vienkārši nav piemērots.

Remonta izmaksas var būt augstas, nobraukums ir dārgs (t. i., ar katru tūkstoš nobraukto jūdzēm automašīnas vērtība ievērojami samazinās), un automašīna vienkārši nav ļoti ātra. Tā šarms slēpjas ne tikai tā neuzkrītošajā un nu jau ikoniskajā izskatā, bet arī pārliecību rosinošajā dinamikā, kas ļauj to pastāvīgi vadīt ar 9/10 ātruma, lai kur jūs atrastos. E30 M3 joprojām ir visdārgākais no dārgākajiem M3 automobiļiem – tā cena sasniedz pat ceturtdaļmiljonu dolāru – un ir tā vērta katra centa, ja vien varat atļauties to iztērēt.

E36 M3

Šajā rakstā E36 M3, kas Ziemeļamerikā parādījās 1995. gadā, protams, ir “savvaļas kārts” – ar S50 S50 dzinēju, kas ir “RoW” (pārējā pasaulē, lasiet: ārpus Ziemeļamerikas) kastrēta versija. Tā jauda ir 240 zirgspēki un 236 sekundes griezes moments, un tā ir apšaubāma vērtība salīdzinājumā ar 328i, kas piedāvā līdzīgu svara līdzsvaru un tikai par trīsdesmit zirgspēkiem mazāku jaudu.

Taču tas piedāvā daudz atšķirīgu braukšanas pieredzi – ar atšķirīgu balstiekārtu un bremzēm, jaudas padevi un diferenciāli, interjeru un citiem nelieliem uzlabojumiem M3 strauji atšķiras no saviem brāļiem, kas nav M3. Un RoW M3 padara to vēl mulsinošāku – piedāvā tādus labumus kā individuālas droseļvārpstas un līdz 321 zirgspēkam, taču reālās ekspluatācijas rādītāji krasi neatšķiras no Ziemeļamerikas automobiļiem.

Uz papīra RoW E36 M3 ir ideāls līdzsvars starp pārsteidzošu jaudas un svara līdzsvaru, unikalitāti, vispārējo uzticamību un cenu. Taču realitātē rezerves daļas var būt ļoti dārgas, reālās ekspluatācijas īpašības nav krasi atšķirīgas, un es nekad neesmu pārliecināts, ka šis automobilis ir labāks par tā pēcteci E46 M3.

Taču jāsaka, ka ZF piecu pakāpju manuālā pārnesumkārba ir krasi labāka nekā Getrag pārnesumkārba E46 modelī. Un E36 sver tikai nedaudz mazāk. Un interjers ir mazliet spartāniskāks, un jebkurš dzinējs – Ziemeļamerikas vai rietumu – ir tikai mazliet izturīgāks par E46 S54. Tādējādi E36 M3 ir ideāls M3 cilvēkam, kurš vēlas lielāko daļu E46 M3 dramatisma, bet pusi no E46 M3 galvassāpēm, kas dažiem būs daudz.

E46 M3

E46 M3 ir tas, ko lielākā daļa autobūves literatūras speciālistu dēvētu par “ikonu”. Tā ir klišeja, bet tā atbilst pārējiem pārstrādātajiem uzslavas vārdiem, ko saņem šasija. Fantastiskais S54 rindu sešcilindru dzinējs ir skaņas baudījums, ko nespēj salīdzināt neviens cits M3 – varbūt izņemot vienu -, un automašīna brīvi griežas līdz gandrīz 8000 apgriezienu minūtē robežai. Tas bija pieejams tikai kupejas vai kabrioleta versijā un tikai dažas detaļas bija kopīgas ar 3. sērijas automobiļiem, kas nav M3 sērijas modeļi, tāpēc tas ir daudz īpašāks. Papildinot papildu “Competition Package”, varēja iegādāties tādus labumus kā jaudīgākas bremzes, platākus riteņus, īpašus vilkmes kontroles režīmus un daudz ko citu.

Taču līdz ar katru rožu krāsas sprintu uz sarkano līniju nāk arī daudz ērkšķu. Ja E46 M3 darbojas pareizi, tā ir neprātīgi patīkama braukšanas pieredze. Taču parasti, lai to pilnībā izbaudītu, būs nepieciešams daudz laika, naudas un mehānisko zināšanu. Manuprāt, ja jūs nevarat atļauties jaunu BMW, jūs, visticamāk, nevarat atļauties arī E46 M3 apkopi, ņemot vērā to problēmu apjomu un klāstu, ar kurām šis auto var saskarties.

Īpaši kopā ar “F1 iedvesmoto” SMG automatizēto manuālo pārnesumkārbu. Tāpēc E46 M3 es iesaku tiem, kuri patiešām vēlas izbaudīt auto, kas nostiprināja M3 kā “izcilu braukšanas mašīnu”, un kuriem ir laiks, nauda un/vai pieredze, lai to atbalstītu. Tas ir visvienkāršāk sabalansētais un, iespējams, visatdevīgākais M3, ko vadīt. Taču tas nav domāts cilvēkiem ar vājām sirdīm. Tas daudz lūzīs. Un no luksofora aizliedzošā signāla jūs joprojām apdzēsīs grams ar viņas TRD Pro Camry. Ja jūs nekas no tā nesatrauc – E46 M3, iespējams, ir domāts tieši jums.

E90/F92/E93 M3

E90, E92 un E93 M3 modeļi M3 modeļu klāstā ieviesa jaudīgu V8 motoru. Tie ir vienīgie, kas to ieguvuši, un, lai gan “sacīkšu iedvesmas” izcelsme bieži tiek izmantota kā mārketinga runas veids, kas nozīmē “sacīkšu komanda reiz to apskatīja”, S65 patiešām ir kā no rokas rokā. 4,0 litru V8 sver mazāk nekā 500 mārciņas – proti, aptuveni 30 mārciņas mazāk nekā iepriekšējais S54 ar diviem cilindriem mazāk. Un tas ir izgatavots Landshutas lietuvē – tajā pašā rūpnīcā, kurā tiek ražoti BMW Sauber Formula 1 dzinēji.

Neaizmirstiet, ka tā apgriezienu skaits sasniedz citu planētu – operas crescendo līdz 8300 apgriezieniem minūtē un maksimālā jauda ir 414 ZS. Tas nav slikti, taču E9X M3 ir vēl labāks. Padomājiet, ieskats nākotnē. Tādi elementi kā oglekļa jumts, modernas navigācijas sistēmas, kompetenta automātiskā pārnesumkārba un elektroniskā amortizācija – tie visi pirmo reizi plaši parādās M3 modeļos.

Lai gan E9X M3 nav bez trūkumiem, tie lieliski pārvar plaisu starp sterilās M3 jaunāko paaudžu automašīnām un lēno, bet saistošo vecāko automobiļu sajūtu. E9X M3 ir ideāli piemērots kā kādam “otrais” BMW – t. i., jūs esat iepazinušies un sagatavojušies vācu braukšanas mašīnas uzturēšanai, kā arī esat gatavi sasmērēt rokas un iztukšot maku.

Tas ir ļoti patīkams auto, taču tas sver mazliet vairāk nekā E46 un brauc mazliet lielāks. E9X ir piemērots arī kā piemērots ikdienas auto, īpaši, ja to atstāj komplektācijā, tikai esiet uzmanīgi ar apkopi. Turklāt modelis bez navigācijas un DCT pārnesumkārbas piedāvā vienu no visizklaidīgākajām braukšanas pieredzēm, kāda jebkad piedāvāta. Tas nav kompromiss – tas ir šveiciešu armijas nazis ar banshee-scream V8.

F80/F82/F83 M3 un M4

Pēc četrām paaudzēm un gandrīz trīs desmitgadēm, kad M modelim bija pieejams dabiskais M dzinējs, F80 M3 debitēja ar S55 dzinēju ar diviem turbopūtējiem. Un tas daudzus cilvēkus sadusmoja – jā, tas joprojām dara to. Taču ir grūti cīnīties ar skaitļiem – 444 zirgspēki Competition paketes komplektācijā un pilnīgi bezatbildīgi 406 sekundespēdas griezes momenta, kas pieejams jau no 1850 apgriezieniem minūtē. Rezultāts? F80 M3 un F82/83 M4 kupeja un kabriolets varēja veikt “burnoutus” un izraisīt pārspīlētu pagriezienu kā neviens iepriekšējais M3, kas reizēm sagādāja izbīli 0-60 sacīkšu stendā.

F80 un tā platformas kolēģos pārmaiņas ir visur. Nav vairs hidrauliskās stūres; nav opcijas, kas likvidē lielo ekrānu viduskonsolē, un ir pieejami lidojumā regulējami braukšanas režīmi, kas kontrolē visu, sākot no droseļvārsta reakcijas līdz balstiekārtas stingrībai. M3 pasaulē vēl lielāku autsaideru to padara tas, ka tas gandrīz nekad nebojājas; izņemot dažādas blīves, šajos automobiļos pat pēc daudziem gadiem nav daudz tādu detaļu, kas parasti sabojājas.

Tādējādi Jekyll and Hyde F80 un draugi ir lieliska izvēle tiem, kas vēlas vienkārši lieliski funkcionējošu automobili. Vienmēr klātesošais ekrāns nedaudz novērš uzmanību no braukšanas pieredzes, taču ērtības atmaksājas ikdienas braukšanā. Un Haids ir tepat aiz stūra – gatavs burtiski jebkurā brīdī uzsākt degšanu. Tas ir arī fantastisks automobilis kādam, kurš vēlas biežāk nekā citkārt braukt sānslīdē. Tas ir arī lielisks risinājums vienai automašīnai – īpaši četru durvju M3 versijā, jo ir pietiekami aizraujošs, lai dotos bezmērķīgos nedēļas nogales braucienos, bet pietiekami praktisks, lai aizvestu draugus uz krogu un atpakaļ.

G80/G82/G83 M3 un M4

G80 M3 un G82 G83 M4 kupeja un kabriolets beidzot ir šeit. Un diemžēl man vienkārši nav daudz ko teikt – tie piedāvā daudz no tām pašām priekšrocībām kā to priekšgājēji. Visbeidzot, saņemot pieejamo xDrive AWD sistēmu, šis automobilis ir visātrākais pilsētā un izturīgākais līkumos starp visiem M3. Izpildījuma meklētājiem un neapstrādātu skaitļu cienītājiem nav aizstājēja – jaunākais ir labākais.

Un, tāpat kā pirms tam visos M3 un M4 modeļos, ir dzirdama grupa, kas visiem, kas vēlas klausīties, kliedz, ka sajūta ir zudusi. Liesma ir nodzisusi, un BMW M jau piecdesmito gadu pēc kārtas atkal ir pazaudējis savu ceļu. Taču skaitļi nepatīk – uz papīra G8X ir visveiksmīgākais M3 un M4, kāds jebkad ir ražots. Un, ja tas ir apgalvojums, ar kuru jūs vēlaties būt saistīts, tad G8X automobiļi ir tie, kas jums piederētu. Godīgi sakot, var arī droši apgalvot, ka tie būs diezgan uzticami, jo liela daļa dzinēja ir balstīta uz zināšanām, kas iegūtas no S55 izstrādes cikla.

Secinājums

Cerams, ka šodien uzzinājāt mazliet vairāk par M3 vai diviem. Un, ja apsverat iespēju iegādāties kādu no tiem, cerams, ka šis ceļvedis jums sniedza nelielu ieskatu par to, ko katrs automobilis dara vislabāk un ko tas var pārstāvēt citiem entuziastiem. Tomēr – labākais veids, kā to noskaidrot, ir braukt, un es aicinu jūs, pirms izvēlaties kādu no šiem automobiļiem, braukt ar pēc iespējas vairāk. Priecīgu medību!

BMWblog
Jānis Liepiņš

Kopš 2012. gada esmu pētījis, tulkojis, apstrādājis un rakstījis rakstus par BMW koncernu, kurā ietilpst BMW, Mini un Rolls-Royce automobiļi. Man patīk BMW un viss, kas ar tiem ir saistīts.

Rate author
BMWBLOG
Pievieno komentāru